PROCEDURE TUSSENTIJDSE GROTE ONDERHOUDSBEURT

 

  •  Grondige inspectie van het instrument en het koffer
  •  Volledige demontage
  •  Ontvetten en reinigen van het instrument inclusief alle assen en schroeven
  •  Alle solderingen controleren en repareren indien nodig
  •  Verzilverde instrumenten worden met de hand gepoetst en gepolijst (machinaal polijsten zorgt ervoor de zilverlaag snel verdwijnt en er bestaat een groot risico op misvorming van kleppen, zuilen en toongaten)
  •  Eventuele deuken verwijderen
  • Controle hoe de hals/nek op het corpus aansluit (lekende halzen zijn vaak de oorzaak van aanspreek- en intonatieproblemen en worden meestal over het hoofd gezien)
  • Controleren en vervangen van versleten polsters, kurken, vilten, rubbertjes/teflon, veren
  •  Montage/opbouw van de saxofoon waarbij elke corresponderende klep weer stap voor stap met elkaar in verbinding wordt gebracht
  •  Tijdens de opbouw worden de assen ingeolied met hoge kwaliteit synthetische olie en puntschroeven ingevet, kleppen gericht, allerhande onregelmatigheden gerepareerd, stemmingaanpassing gedaan (toongat inleg met synthetische kurk) en nog heel veel meer…

Belangrijk: bedenk  goed dat oude olie in combinatie met opgehoopt stof na verloop van jaren opdroogt en als schuurmiddel begint te dienen. Dit leidt tot vroegtijdige slijtage!

Na deze procedures heeft U weer een goed werkend instrument dat netjes is, niet meer rammelt, vlot aanspreekt en betrouwbaar afgesteld is.

 (Safe Sax geeft geen garantie op eventuele defecten die te wijten zijn aan externe invloeden zoals bv. het loskomen van polsters, kurken of veren die niet door Safe Sax zijn geplaatst. Enkel na een revisie kan er een volledige garantie gegeven worden.)

REVISIEPROCEDURE

 Een revisie impliceert vele verschillende procedures (en prijzen in bijzondere gevallen). Hieronder beschrijf ik de procedures van mijn reviseerwerk die ALTIJD toegepast worden.

  •   Inspectie sax en koffer

Er wordt gekeken welke zichtbare defecten er aanwezig zijn waarvan notities gemaakt worden. Bv. body/corpus is krom, kleppen misvormd, misschien is het koffer niet voldoende beschermend voor de sax, enz…

 De klephoogte wordt gemeten.

  • Demontage en reiniging

 De body en de kleppen worden ontvet en ontkalkt in een daarvoor geschikt bad. Vaak zit er aan de binnenkant van de body harde corrosie die zorgt voor een onregelmatig oppervlak. In extreme gevallen wordt dit extra verwijdert met staalwol. Alle assen en schroeven en de daarbij behorende scharnier buisjes en zuilen worden ontvet en hierdoor ontdaan van jaren lang opgestapeld vuil, opgedroogde olie en vet.

  •  Uitdeuken en richten (rechtmaken) van de body

 Heel vaak is de body krom omdat veel spelers het mondstuk op de vaak te dikke tapkurk duwen terwijl de hals op de body staat en daarbij de sax bij de beker vasthouden. De conische buis van de saxofoon is zeer fragiel vanwege de grote toongaten, vooral ter hoogte van de A (la) en G (sol) klep.

 Elke sax heeft wel wat deuken. Het rechtmaken van de body en typisch uitdeukwerk is in de prijs van een revisie inbegrepen. Als er groot uitdeukwerk is zoals bijvoorbeeld een ingedeukte bocht dan zijn er extra kosten aan verbonden.

  •  Het vlakken van de toongaten

 Dit wordt jammer genoeg vaak over het hoofd gezien en onderschat door reparateurs waardoor er kleppen kromgebogen moeten worden om op de kromme toongaten aan te kunnen sluiten… en door het veelvuldig buigen van de kleppen wordt het materiaal week met alle gevolgen van dien… Dit komt helaas heel vaak voor.

 TOONGATEN MOETEN VLAK ZIJN! 

Toongaten zijn bijna altijd krom. Vaak al van de fabriek uit is dat zo en bij “ongelukjes“ die eventueel met overmatig alcoholgebruik te maken hebben… Ook bij herlakking of verzilvering van een sax worden vaak de toongaten beschadigd door het harde polijstwerk dat eraan te pas komt.

  Toongaten vlakken is een precisiewerk dat met veel voorzichtigheid en consideratie dient uitgevoerd te worden. Speciaal ontworpen ronde diamant vijlen worden gebruikt om deze klus te klaren. Het is de bedoeling dat er slechts 100sten millimeters weggehaald worden. Dit heeft GEEN invloed op de intonatie. In theorie zou dit maar 1 keer gedaan hoeven te worden.

 Vaak hebben toongaten scherpe randen omdat ze ooit gevlakt zijn maar nooit afgewerkt. Deze scherpe randen moeten weggewerkt worden zodat er een afgeronde gladde rand ontstaat die de polster niet kan beschadigen (ook is dit vaak de reden dat polsters plakken).

  •  Uitlijnen van de zuilen

 Omdat kleppen helaas vaak verbogen worden tijdens snelle reparaties komen de zuilen scheef te staan. Hierdoor trekt de as mee krom waardoor de klep niet optimaal loopt en er extra slijtage ontstaat op één bepaalde plek door de spanning die er op de kleppen en assen is komen te zitten. Alweer een tijdrovende precisieklus.

  •  Uitlijnen van alle assen

 Iedere as wordt recht gemaakt voor een perfecte gangbaarheid van alle scharnierpunten. Indien nodig worden assen vervangen.

  •  Vlakken en richten van de klepschalen

 Ook deze zijn vaak krom gebogen door onvoorzichtige reparatie acties, zelfs in de fabriek waar ze vandaan komen. Ze moeten perfect vlak zijn zodat de polsters mooi passen en vlak in het schaaltje kunnen rusten. Ook wordt de klep uitgelijnd boven het respectievelijke toongat.

  •  Controle en afstelling van de veren

 Alle veren worden grondig gecontroleerd op roest, beschadiging, misvorming en/of slijtage. Indien nodig worden ze vervangen door roestvrij stalen veren.

  •  Vervangen van alle polsters

 Als standaard polster gebruik ik de bruine (kalfsleren) waterafstotende en compleet luchtdichte Chanu, Rigotti Deluxe en Pisoni Pro polsters met metalen resonatoren (Selmer Style). Menig professioneel muzikant is erg te spreken over deze polsters. Ze laten de natuurlijke kwaliteiten van elke sax optimaal naar voren komen en dempen geen frequenties door het strakke luchtdichte topkwaliteitsleer. Uiteraard sta ik open voor persoonlijke wensen. De polsters worden gelijmd met warme vloeibare lijm of shellac van hoge kwaliteit. Warme lijm verwerkt zich zeer goed vanwege zijn lage smelttemperatuur en heeft wat meer veerkracht dan de harde shellac. De keuze van welke lijm ik gebruik is een ervarings- en gevoelskwestie.

  Polsters worden sluitend gemaakt met de veer op z’n plaats en sluiten volledig rondom luchtdicht af door gelijkmatige druk op het toongat. Allereerst wordt gecontroleerd met een speciale lamp, daarna met een voeler met zeer dun vloeipapier om een gelijkmatige luchtdichte sluiting te garanderen. Er worden geen klemmen gebruikt zodat de polsters zich kunnen zetten naar de speeldruk of vingerdruk van de speler. Hierdoor gaan de polsters langer mee en plakken ze minder snel doordat er geen vuil of speekselophoping plaatsvindt in de te diepe afdruk van het toongat in de polster.

De kwaliteit van de polsters bij de standaard revisie en pro revisie is dezelfde.

  •  Het oliën

Alle assen, scharnierbusjes (of -buisjes), puntschroeven en rollertjes worden grondig zuiver gemaakt met wasbenzine en opnieuw ingeolied of ingevet met producten van hoge kwaliteit special ontworpen voor saxen. Deze oliën en vetten breken niet af, worden niet korrelig of hard en beginnen niet te plakken na verloop van tijd.

  •  Het vervangen van vilten/kurken/teflon/rubbertjes/…

 Elk afstel- en dempmateriaal wordt vervangen. Ik gebruik een combinatie van verschillende synthetische materialen en als toevoeging natuurlijke kurk en groene vilt. Elk instrument vraagt naar een bepaalt soort materiaal. Het doel is om een stille accurate actie van de kleppen te bekomen, duurzaam en betrouwbaar.

  •  Nek/hals passend maken

 Controle hoe de nek/hals op het corpus aansluit. Lekende halzen komen vaak voor en zijn de oorzaak van aanspreek- en intonatieproblemen.

 Ik heb hier speciaal ontworpen gereedschap voor die ervoor zorgen dat het (brede) uiteinde van de hals weer rond wordt gemaakt en perfect past in de “ontvanger” op de body. Als men dan het klemschroefje voorzichtig vastdraait zal de hals snel vast genoeg zitten om niet meer te kunnen bewegen en luchtdichtheid te garanderen.

  •  Bijkomstigheden

 Elke saxofoon heeft zijn eigen voorgeschiedenis wat betreft (hobby)reparatie, opgelopen schade en extreme slijtage en/of roest. Ook al zijn alle vorige stappen grondig uitgevoerd kan het nog steeds voorkomen dat bepaalde onderdelen niet goed functioneren vanwege de zojuist genoemde factoren. SafeSax doet er alles aan om deze problemen op te lossen zodat het voor eens altijd klaar is met deze obstakels uit het verleden.

  •  De speeltest en fijn afstelling

Als al het nodige werk is verricht zal ik het instrument uitgebreid bespelen zodat alle gebruikte materialen zich kunnen “zetten”. Hoe langer een instrument in mijn bezit blijft na een revisie des te beter ik het kan afstellen. Polsters, kurken, vilten en andere materialen zullen door onder andere de verenspanning van dikte veranderen.

 Als de materialen goed ingespeeld en gezet zijn kan de finale afstelling plaatsvinden. Het is ook aan te raden om twee maanden na een revisie nog eens langs te komen om uw sax nog eens extra fijn bij te stellen. Als dit gebeurt is zal u lange tijd niet meer iets hoeven te doen mits u er voorzichtig mee omgaat.

DE VOLGENDE PROCEDURES ZIJN NIET ALTIJD NODIG EN AFHANKELIJK VAN DE TOESTAND WAARIN DE SAXOFOON VERKEERD.

  •   Uitdeuken en solderen (Hieraan zijn extra kosten verbonden en kunnen alleen geprijsd en beoordeeld worden als ik het instrument in handen krijg.)
  •  Polijsten van verzilverde of vernikkelde instrumenten (Al het poets- en polijstwerk wordt met de hand gedaan. Dit kost veel tijd en pijnlijke vingers maar is de enige manier om de aangebrachte laag op uw  saxofoon langdurig te bewaren. Tijdens het polijsten met de hand kan ik de kleinste gebreken aan het instrument gemakkelijk lokaliseren omdat ik er zo intensief mee in de weer ben.).                                  
  •  Mechanische revisie. KLIK HIER om te zien hoe een mechanische revisie eraan toegaat
  • Oudere en veelgebruikte nieuwere saxofoons zijn onderhevig aan slijtage. Deze slijtage weer ongedaan maken vraagt veel tijd en vakmanschap. Alle speling op de scharnierpunten van assen en puntschroeven wordt vakkundig verwijdert met speciaal gereedschap. (Hierover zal ik nog een apart artikel schrijven omdat er zoveel bij komt kijken.)
  •  Eens alle speling verwijdert is uw instrument mechanisch weer als nieuw, geruisloos en loopt uitermate soepel. Een perfecte afstelling van de polsters kan enkel als alle speling op elke as en schroef geëlimineerd is!

 GARANTIE

Op een revisie geef ik 1 jaar garantie. Het is helaas vaak zo dat men niet altijd even voorzichtig met het instrument omgaat. Als een instrument na een half jaar terugkomt met deuken erin kan ik geen garantie meer geven op het mechanische werk want zeer waarschijnlijk zijn er bepaalde onderdelen verbogen. Wees dus steeds zeer voorzichtig met uw instrument en zorg voor een degelijke koffer!